موقعیت
کاربرد چوب در معماری
1400/03/26

کاربرد چوب در معماری

چوب در معماری

 

چوب ماده ای متنوع و مقرون به صرفه است که در طیف گسترده ای از کاربردها و شرایط استفاده می شود. استفاده از چوب در معماری مزایای زیادی دارد که در ادامه به مزایای آن اشاره می کنیم.

 

wood in architecture

 

تجدید پذیری: آگاهی از اهمیت استفاده از مواد تجدید پذیر در تمام زمینه های زندگی ، از جمله ساخت و ساز و معماری، افزایش یافته است. چوب یک ماده تجدید پذیر است و در مقایسه با بسیاری دیگر از مصالح ساختمانی ، از انرژی و منابع کمتری برای پردازش استفاده می کند. از آنجا که چوب توانایی ذخیره و حذف CO2 از اتمسفر را دارد ، می تواند تأثیر مفیدی بر محیط بگذارد.

 

استقامت: تصادفی نیست که هزاران سال است از چوب در ساخت و ساز استفاده می شود. این ماده فوق العاده با دوام است و می تواند ساختار محکمی برای ساختمان ها فراهم کند. چوب در واقع می تواند در تحمل وزن خود بهتر از سایر مواد مانند فولاد باشد.

 

wood in architecture

 

موثر: چوب یک عایق عالی است و می تواند سریعتر از بسیاری از مواد دیگر ساخته شود.

 

انواع مختلفی از چوب می تواند در ساخت و ساز و معماری مورد استفاده قرار گیرد، با این حال، انواع مختلفی وجود دارد که ثابت شده است به دلیل خواص مفید خود محبوبیت بیشتری دارند، از جمله:

 

الوار - چوبی مقاوم و سخت پوش که کار با آن آسان است.


سرو - چوبی متراکم و سبک است که در برابر پوسیدگی مقاوم است.

 

کاج - چوبی جذاب که ارزان نیز است.


بلوط - چوبی مقاوم و مقاوم در برابر آسیب حشرات.

 

wood in architecture

 

دو نوع متمایز از چوب وجود دارد:

چوب های سخت از درختان برگریز - درختانی که برگ های آنها هر پاییز می ریزد - مانند بلوط، چوب ماهون، راش و توس ناشی می شوند.

 

چوب های نرم از درختان مخروطی - درختانی که مخروط ها / سوزن های آنها در تمام طول سال باقی مانده است - مانند سدر، صنوبر، صنوبر، سرو و کاج به وجود می آیند.

 

wood in architecture

 

 چوب ها چگونه از هم تفکیک می شوند؟ 

انواع مختلف از ساخت و ساز انواع مختلف الوارها را می طلبد. چوب سخت و چوب نرم به طور معمول از نظر تولید مثل گیاهان از هم تفکیک می شوند. بسیاری از افراد تصور می كنند كه از طریق كاربرد نهایی یا ظاهر متفاوت شده اند ، اما این طور نیست. همه درختان با تولید بذر تولید مثل می کنند ، اما این چوبها از ساختارهای بذر جداگانه نشأت می گیرند.

چوب سخت از درختی منشأ می گیرد که سالانه برگهای خود را از دست می دهد. بسیاری از گونه ها برگریز هستند، در حالی که چوب نرم، از یک درخت سوزنی برگ، همیشه سبز باقی می ماند. چوب های سخت آهسته تر رشد می کنند و بنابراین متراکم تر هستند.

 

wood in architecture

 

چوب یک ماده آلی همه کاره و تنها ماده ساختمانی تجدید پذیر است. سازه های چوبی دارای خواص خاصی هستند که آنها را با دوام و مقاوم می کند. با یک پوشش ضد حریق مناسب، چوب می تواند یک ماده ساختمانی قابل اعتماد با عمر طولانی باشد.

 

wood in architecture

 

مدل سازی سه بعدی از ویلایی چوبی

 

 

ویلایی با فریم A شکل، دیوار شیشه ای عظیم در جلو، آشپزخانه داخلی، آشپزخانه خارجی با شومینه، مناسب برای منطقه های ساحلی و همچنین برای مناطق کوهستانی، به عنوان یک خانه مسکونی یا تعطیلات.

 

پروژه مدل شده با نرم افزار Sketch up 2020 pro و رندر شده با نرم افزار LUMION 10، مدل سازی با دقت مقیاس جهانی واقعی و نسبت های دقیق به سانتی متر.

 

چوب احتمالاً اولین ماده ساختمانی است که توسط بشر استفاده شده. به ویژه در مناطقی که سنگ از منابع نادر است، قرن هاست که معماری چوب در متنوع ترین و ابتکاری ترین تکنیک ها و فنون ساخته می شود

 

 

منبع: بانک مقالات ایران سیب


بیشتر بخوانید:


ترتیبی که ایران سیب برای خواندن مطالب سری "کاربرد چوب در معماری" به شما پیشنهاد می‌کند:

تعداد بازدیدها: 1506

نظر کاربران

نظرتان را با ما در میان بگذارید

ایران سیب

ایران سیب بزرگترین مرجع اطلاعات احداث، بستری مناسب برای ارتباط تخصصی بین کارفرمایان و پیمانکاران

ارتباط با ما

تهران، پیروزی، نرسیده به تقاطع کریمشاهیان، پلاک 200