موقعیت
برج مرکوری - زاها حدید
1400/05/24

برج مرکوری - زاها حدید

برج مرکوری مالت طراحی زاها حدید

 

mercury tower

 

برج مرکوری از طرح های برج 31 طبقه در مالت که بخشی از یک پروژه بزرگ بازسازی را تشکیل می دهد. واقع در ساحل شرقی کشور مالت ، پیس ویل در 50 سال گذشته به عنوان یکی از مراکز تفریحی و گردشگری جزیره توسعه یافته است. این منطقه در اوایل قرن 20 به عنوان مجموعه ای از خانه های تعطیلات تاسیس شد و از دهه 1960 به بعد به یک قطب بزرگ گردشگری تبدیل شد.

 

 

mercury tower

 

تعمیرات اساسی ZHA در سایت "مرکوری هاوس" با مساحت 9405 متر مربع ، آپارتمانهای مسکونی و یک هتل بوتیک را ادغام می کند ، در حالی که فضاهای عمومی و امکانات جدید را برای ساکنان جزیره و بازدید کنندگان ایجاد کرده. مهمتر از همه ، سازه های میراثی مقصد به عنوان قطعات جدایی ناپذیر پروژه بازسازی می شوند. با "مرکوری هاوس" مرمت شده در پایگاه خود ، بازسازی شامل امکانات شهری از جمله کافه ها و فروشگاه های اطراف یک میدان بزرگ است.

 

mercury tower

 

برج جدید در سطح خیابان همراستا شده است تا با بافت شهری موجود پِیس ویل ادغام شود. ساختار بلند بصورت دو حجم انباشته عمودی تصویر شده است: یک بلوک 9 طبقه که آپارتمانها را در خود جای داده است. و یک حجم 19 طبقه بالاتر ، که برای جهت دهی اتاق های مهمانان هتل جدید به سمت دریای مدیترانه چرخانده شده است. این وضعیت نه تنها بهره خورشیدی را کاهش می دهد ، بلکه برای القای حس پویایی در روح برج طراحی شده است.

 

mercury tower

 

برج مرکوری دارای ظرافت نمادین و میراثی خارق العاده است. ذهن طراح این برج واقع شده در مرکز تجارت و سرگرمی سنت جولیان، چیزی جز ذهن خلاق شرکت معماری کلاس جهانی و مشهور بین المللی زاها حدید نیست. پروژه تکمیل شده شامل ترکیبی از بناهای تاریخی و معاصر در سایت خود است. در قلب آن یک ساختمان تاریخی قرن 19 واقع شده است، که یک برج مسکونی 33 طبقه که هتلی لوکس 5 ستاره بین المللی Meliã در خود جای داده است.

 

mercury tower

 

این برج در میان ساختمانهای صاف مالت، شکلی ناآشنا است. برج مرکوری در سنت جولیان اولین برج مرحوم زاها حدید در مالت است. ساختمان مسکونی با امکانات رفاهی به سبک هتل های پنج ستاره، چشم اندازهای خیره کننده و اسکلت بیرونی منحنی، در حالی که اکنون به طبقه بیست و هفتم از تکمیل خود رسیده است - بالاترین برج مسکونی مالت تا به امروز بوده که در خط افق جزیره اثر برجسته معماری خود را نشان می دهد.

 

mercury tower

 

برج فازیک بدون شک برجسته ترین ویژگی است و شکل آن، با خطوط عمودی قابل توجه و پیچ و تاب منحصر به فرد، آن را از هر چیز دیگری در جزیره مالت متمایز می کند. انتخاب مواد روکش دار نیز آن را از نماهای متعدد سنگ آهک در محله متمایز می کند، در حالی که فاز دو پروژه، سبزی متضاد را به منطقه و فضاهای باز قابل توجه و روشن القا می کند.

 

mercury tower

 

در طراحی برج حساسیت سایت در برابر زلزله و همچنین قرار گرفتن در معرض باد و اثرات دریا در نظر گرفته شده است. از این روش برای تجزیه و تحلیل دقیق CFD و آزمایش تونل باد برای اصلاح طرح، دستیابی به یک راه حل ساختاری کارآمد که هنوز هم سطح مناسبی از راحتی را در اختیار کاربران قرار می دهد ، بهره گرفته است.

 

mercury tower

 

 

اطلاعات کلی برج مرکوری

 

کارفرما: پروژه های جی پورتلی، مالت
معمار: معماری زاها حدید
طراحی: زاها حدید با پاتریک شوماخر
مدیر پروژه ZHA: مانوئلا گاتو
معماران پروژه ZHA: آلبرتو باربا ، کارولینا لوپز-بلانکو ، یوگنیا پوزیگون ، یاکوب کلاسکا ، گرهیلد اورتاکر
رئیس داخلی ZHA: کار-هوا هو
مشاور پروژه ZHA: برانکو سوورسر
مدیر خوشه ZHA: چارلز واکر
معمار محلی: آناماریا آتارد مونتالتو ، مالت
مهندسین نما و لعاب: ورنر سوبک ، انگلستان
مهندسین نور پردازی: بارتنباخ
لرزه و صوت: آرو آکوستیکا ، اسپانیا
ساختار: گروه مشاوره مهندسی بی ای سی ، اسپانیا
ساختار: مهندسین سازه و ساختمان ، انگلستان
حفاظت از آتش و ایمنی در برابر زندگی: آتلیه ده ، انگلستان
مشاور ترمیم: پری ماری لوئیز کاروانا گالئا ، مالت
مشاوران چشم انداز: مدیسون ، مالت

 

زاها حدید

 

Zaha Hadid

 

زاها حدید متولد بغداد، عراق 31 اکتبر1950 بود، و در 31 مارچ 2016 میامی، فلوریدا، آمریکا فوت کرد.
معمار عراقی بریتانیایی که به خاطر طراحی های رادیکال و ساختار شکن شناخته شده است، او در سال 2004 اولین زنی بود که جایزه معماری پریتزکر را دریافت کرد.

 

Galaxy SOHO

ساختمان کهکشان سوهو از اولین طراحی های زاها حدید در پکن - چین

 

زاها حدید در ابتدا به یک مدرسه کاتولیک رفت و بعد برای ادامه تحصیلاتش به یک مدرسه شبانه روزی انگلیسی رفت. او مدرک کارشناسی رشته ریاضیات را در دانشگاه آمریکایی در بیروت گرفت. در سال 1972 تحصیل در انجمن معماران(مرکز اصلی تفکر معماری مُتِرقی در لندن) را شروع کرد.

 

Changsha Meixihu International Culture and Art Centre

مرکز فرهنگی و هنری بین المللی چانگشا میکسیهو

 

حدید با ارائه طراحی سیال شگفت انگیز و غیرمعمول خود برای یک مرکز فرهنگی - تفریحی در چانگشا در استان هونان چین، بار دیگر تمایز سبک معماریش را به رخ کشید. این مجموعه با کاشی های سفید رنگ پوشیده شده است. طراحی خیره کننده و منحصر به فرد فضای خارجی این مجموعه به پوسته بیرونی بنا شکل ارگانیکی در مجاورت دریاچه میژی، داده است. این پروژه به عنوان بزرگترین مرکز فرهنگی در استان هونان ، شهر چانگشا را به عنوان یکی از قطب های اصلی فرهنگی و رسانه ای این استان در چین بدل کرده است. این بنا در سال 2019 تکمیل شده است.

 

Leeza SOHO

برج لیزا سوهو

 

یک آسمان خراش که در منطقه تجاری مالی لیز در پکن، چین واقع شده است. SOHO چین در سال 2013 به ارزش 1.922 میلیارد پوند (288 میلیون دلار آمریکا) حقوق استفاده از زمین را به دست آورد. ساخت ساختمان از سال 2015 آغاز شد.در 19 نوامبر 2019 افتتاح شد، این سومین ساختمان از سه ساختمان طراحی شده توسط زاها حدید در چین است که به نام SOHO China و Galaxy SOHO و Wangjing SOHO نامیده شده است.

 

آخرین کار رسمی زاها حدید قبل از مرگش برج لیزا سوهو در بیژینگ بود.

 

Heydar Aliyev Center

مرکز فرهنگی حیدر علیف - طراحی زاها حدید

 

 

منبع: بانک مقالات ایران سیب


بیشتر بخوانید:


تعداد بازدیدها: 1640

نظر کاربران

نظرتان را با ما در میان بگذارید

ایران سیب

ایران سیب بزرگترین مرجع اطلاعات احداث، بستری مناسب برای ارتباط تخصصی بین کارفرمایان و پیمانکاران

ارتباط با ما

تهران، پیروزی، نرسیده به تقاطع کریمشاهیان، پلاک 200

021-91620020
09120390205